Gronings straatbeeld één dag gevuld met honderden Instagrammers

maandag 16 april 2018

Gronings straatbeeld één dag gevuld met honderden Instagrammers

Na het succes van de eerste Instameet, vond afgelopen zondag de tweede editie van de Instameet Groningen plaats. Zo’n 300 professionele en hobby-fotografen meldden zich aan. Allemaal met één doel: de verborgen schatten van Groningen op de gevoelige plaat vastleggen. De Instameet bestond uit lezingen van professionals, een ‘off road’ wandelroute door Groningen en een nazit in de Martinikerk om de resultaten uit te wisselen. De bijeenkomst leverde naast duizenden foto’s ook veel aandacht op social media op.

De Instameet Groningen is een inspirerende stadstour voor mensen met een passie voor fotografie en Instagram. De dag werd afgetrapt met een workshop fotografie in de dome van DOT. De bekende Groningse fotografen Joram Krol en Anis Hahury gaven tips & tricks waarbij Krol de nadruk legde op straatfotografie en Hahury vertelde hoe het platform Instagram als fotograaf te gebruiken. Vervolgens werd in een grote groep onder leiding van VVV-gidsen een route gelopen langs de meest fotogenieke en verborgen plekken van Groningen. Tussen het fotograferen door vertelden VVV-gidsen over Groningen en deelden professionele fotografen hun tips. Door de 'slinger van fotografen' zijn duizenden foto's geschoten van alles wat er langs de route te zien is. De Instagrammers, fotografen, bloggers en vloggers konden na afloop napraten en ervaringen uitwisselen in de Martinikerk.

Aan de Instameet is een fotowedstrijd gekoppeld. Deelnemers die de foto’s van de Instameet op hun openbare Instagram profiel delen en taggen met de hashtags #spotgroningen #visitgroningen en #instameetgroningen maken kans op diverse prijzen. Door een vakjury worden de beste foto's uitgezocht. De drie beste foto's worden dinsdag 1 mei bekend gemaakt. De maker van de winnende foto krijgt o.a. een fotoclinic met Joram Krol. De negen beste foto's worden de hele zomer geëxposeerd op het terras van DOT. 

De Instameet levert niet alleen een schat aan nieuwe foto’s op, maar ook veel aandacht voor Groningen op social media. Alleen al afgelopen zondag was er een sterke groei te zien door het aantal gebruikte hashtags. De verwachting is dat komende week zal toenemen wanneer de fotografen hun foto’s hebben nabewerkt en geplaatst.

Instameet Groningen is ontstaan naar een idee van Marketing Groningen en werd mede mogelijk gemaakt door Foto Sipkes, Dillen van der Molen, Joram Krol Photography, A2J Photography, Inspiremedia en DOT.

Afbeelding 'selfie': Johan Bosma
Afbeelding bovenin: Matthijs Houthuijs

 

Foto: Stella Dekker Foto: Stella Dekker

Deel deze pagina